ADJURE AB
  • Hem
  • Tjänster
    • Produkter & tjänster
    • Trycksaker >
      • Exempel på trycksaker
      • Tryckmetoder
      • Miljö
    • Hemsida
    • Displayprodukter >
      • Mässtips
    • Skyltar
    • Fordonsdekor
    • Profilprodukter
    • Flaggor
    • Grafisk hjälp
    • Referenser >>
  • Tryckshop >>
    • Affischer
    • Banderoller
    • Beachflaggor
    • Block
    • Bordskalender
    • Brevpapper
    • Böcker
    • Emballage
    • Etikettlådor
    • Foldrar
    • Golvklistermärken (Håll avstånd)
    • Häften
    • Hängkalender
    • Klassisk kalender
    • Klistermärken
    • Kuvert
    • Lösblad
    • Lådor
    • Muggar
    • Musmattor
    • Presentaskar
    • Pärmar
    • Roll-ups
    • Skyltar
    • Säljmappar
    • Valaffischer
    • Vinförpackning
    • Visir
    • Visitkort
    • Vykort
  • Utbildningar
  • Kontakt
Bild

MÄSSTIPS
till dig som överväger att medverka på mässa  

FÖRE MÄSSAN, BOKNING AV MONTER

​TIPS 1 - Placering
Boka tidigt. Ända upp till 12 mån. i förväg så du säkrar bästa möjliga placering. Ett bra tips är att placera din monter vid kaffe- och matställen eller på ett hörn med mycket rörelse.

TIPS 2 - Placering slår storlek
Välj en mindre monter om det betyder att den är bättre placerad.
Bild
TRYCKSHOP
​webbshop med prisgaranti >

​FÖRE MÄSSAN, UTFORMNING AV MONTER

​TIPS 3 - Ha koll på bastrycksakerna som roll-ups, broschyrer, flygblad, visitkort, m.m.
Kom ihåg att beställa de klassiska mässtrycksakerna i god tid. Inte minst visitkort. Många visitkort. De skapar ofta uppmärksamhet, är bra att dela ut och kostar inte särskilt mycket.
​
TIPS 4 - Skapa uppmärksamhet med beachflaggor, mattor, t-shirts och färgtema
Använd otraditionella trycksaker och överväg ett färgtema som går igen i hela montern, inkl. kläderna. Det kan göra att din monter skiljer sig från mängden.

TIPS 5 - Giveaways
Se till att alla får med sig något från din monter där din logga framgår. T.ex. en broschyr, en flaska vatten, en tygkasse eller ett visitkort.

TIPS 6 - Överväg en aktivitet
Överväg tävlingar, t.ex. där man återkommer på en utsatt tidpunkt till lottdragningen. Ett lyckohjul i montern är alltid en hit.

TIPS 7 - Använd video
TV med demovideo är bra för att fånga folks uppmärksamhet. Då kan du som utställare enkelt få kontakt med dina besökare, medan de står och tittar – vänta till videons nästa loop.

TIPS 8 - Tala till sinnena i din grafiska uppsättning
Använd många färger, grafik och bilder. Undvik långa produktbeskrivningar som ingen orkar läsa igenom.

TIPS 9 - Kom ihåg att göra reklam … i taket
Många bortser från möjligheten att få lov att hänga banners ned från taket. De är geniala och kan ses i hela hallen.

​TIPS 10 - Kom ihåg att göra reklam … på andra ställen
Kom ihåg att dina potentiella kunder finns överallt på mässan, inte bara vid din monter. Beställ därför flyers/vykort för att göra reklam på ”andra platser” på mässan, t.ex. i cafeterian och entréområdet.

TIPS 11 - Gör det enkelt att avkoda ditt budskap
Kom ihåg att folk i första omgången bara kikar på din monter i två-tre sekunder. Använd därför enkla budskap och sätt gärna en ”oneliner” placerad över huvudhöjd, så man lätt på avstånd kan se vad du erbjuder.
Bild
Profilprodukter / Giveaways >

FÖRE MÄSSAN, MARKNADSFÖRING

​TIPS 12 - Berätta att du är med på mässan
Kom ihåg att berätta på sociala medier att du är på plats på mässan. Skriv det också i din e-postsignatur. Skicka gärna en personlig inbjudan till dina bästa kunder.

TIPS 13 - Mässmöten är enklare att boka än ett kundmöte
Har du prospekts i databasen som du har svårt att få ett avtal eller möte med, så påminn dem i god tid om mässan. Inte bara om ditt deltagande, utan om mässan i allmänhet. När mässan närmar sig kan du följa upp och fråga om de vill kikar förbi din monter på en kopp kaffe. Det är ofta enklare att boka ett sådant möte än ett ordinarie kundmöte.

TIPS 14 - Välj en målsättning
Bestäm er för VAD ni har för förväntningar på mässan. T.ex är det för att sälja, skaffa nya kunder, träffa gamla kunder, visa eller marknadsföra nya produkter, m.m. 

​UNDER MÄSSAN, LEADS LEADS LEADS

TIPS 15 - När vi är i montern, så arbetar vi
Var proaktiva, pigga och alerta och inget onödigt mobiltelefonanvändande.

TIPS 16 - Kännedom om utgifter
Gör det klart för alla som du har med på mässan hur viktigt det är att få leads nedskrivna och att prata med så många kunder som möjligt. Berätta gärna om de investeringar som följer med att vara med på mässa, hotell, monterkostnad m.m. Varje lead räknas!

TIPS 17 - Samla in leads, många leads
Det kan finnas många olika skäl till att besökare inte har lång tid till en pratstund om din produkt på själva mässan. Se därför till att få visitkort från alla de besökare du pratar med. Var påhittig och fråga t.ex om de vill byta ett visitkort mot en bit choklad eller liknande.

TIPS 18 - Gör anteckningar
På de visitkort du samlar in kan du skriva din egen kommentar, t.ex. om personen har bett om speciell information. Du kan också notera personens bransch, så din uppföljning blir mera relevant. Folk älskar att känna att de blir ihågkomna.

TIPS 19 - Lead challenge
Ordna en tävling om vem som kan samla in flest leads, och vinnaren koras varje kväll genom att jämföra högarna med visitkort.

TIPS 20 - Ta med er bästa säljare, inte bästa yrkesvetare
Ert resultat från mässan kan mångdubblas om ni tar med en utåtriktad person som aktivt vänder sig till folk redan ute i gången. Den här punkten är mycket viktig.

TIPS 21 - Se upp för myset …
På kvällen, under mässan, är nästan alltid middag och events med alkohol inplanerade. Säg nej tack till dem. Ät i stället en god middag i er egen grupp och gå till sängs tidigt. Att stå på en mässa är tufft nog utan baksmälla och det behövs att du presterar på 110 %.

TIPS 22 - Glöm inte att sälja till de andra leverantörerna
Börja med att ställa upp din monter i så god tid att du har tid att gå runt och hälsa på de andra utställarna innan mässan öppnar.

TIPS 23 - Kom ihåg lämmeltågeffekten
Lämmeltågeffekten är stark. Om det redan är någon som har stannat upp för att se på din monter så gör andra det också. Är det t.ex. bara en besökare vid ditt bord kan du bjuda personen på en kopp kaffe, så att montern inte blir helt tom.

EFTER MÄSSAN

TIPS 24 - Snabb uppföljning
Senast en vecka efter mässan bör du göra en uppföljning. Gärna tidigare.

TIPS 25 - Uppföljning till ledningen
Ordna en samlad uppföljning efter mässan till ledningen. Hur många leads samlades in och fanns t.ex. konkurrenter på plats på mässan med spännande produkter? Kom ihåg foton.

VIKTIGASTE TIPSET

​TIPS 26 - Mässor funkar!
Det är inte för inte som våra kunder år efter år drar iväg på mässor. Orsaken är naturligtvis att det fungerar och kan betala sig. Att vara med på mässor är ett lysande komplement till onlinemarknadsföring. Inte minst om ni vill in på nya marknader. Så ta redan nu fram kalendern och anteckna när det hålls en mässa nästa gång som är relevant för dig.

FRÅGA MIG

Bild
​Hör av dig till mig innan du ska på mässa nästa gång. Jag kan hjälpa med allt från vanliga rollup-system till komplett skräddarsydd monter.

Med vänliga hälsningar
Hans Abrahamsson
E-post: hans@adjure.se
Tel. 0709-67 96 15

Tryck och print för alla behov

Vill du köpa trycksaker online?
Klicka på knappen så kommer du direkt till vår tryckshop.
​Alla format och priser presenteras klart och tydligt.
PRISGARANTI!
TRYCKSHOP - webbshop för trycksaker >

Följ oss på Instagram

HEM
AD
- Produkter & Tjänster
​-Trycksaker
- Hemsida
- Displayprodukter
- Kuvert
- Byggskylt
​- Fordonsdekor
- Profilprodukter
​
​- Flaggor
- Grafisk hjälp
​
- Kontakt
TRYCKSHOP
Affischer
Banderoller
Beachflaggor
Block
Bordskalender
Brevpapper
Böcker
Emballage
Etikettlådor
Foldrar
Golvklistermärken
Häften
Hängkalender
Klassisk kalender
Klistermärken
Kuvert
Lösblad
Lådor
Muggar
Musmattor
Presentaskar
Pärmar
Roll-up
Skyltar
Säljsmappar
Valaffischer
Vin kartong
Visir
Visitkort
Vykort
UTBILDNINGAR
BAS U/P
Ställningsbyggnad
Lift
Säkra lyft
Avtala rätt
Bild
Org,nr: 556124-4467
Adress:
Fjallers väg 18
​246 36 Löddeköpinge
Kontakt:
Tel: 0709-67 96 15
​E-post: info@adjure.se
GDPR/Dataskyddsförordningen
integritetspolicy_adjure_ab.pdf
File Size: 195 kb
File Type: pdf
Hämta fil

Bild
Upphovsrätt © ADJURE AB. Alla Rättigheter Reserverade.

Website by ADJURE AB
  • Hem
  • Tjänster
    • Produkter & tjänster
    • Trycksaker >
      • Exempel på trycksaker
      • Tryckmetoder
      • Miljö
    • Hemsida
    • Displayprodukter >
      • Mässtips
    • Skyltar
    • Fordonsdekor
    • Profilprodukter
    • Flaggor
    • Grafisk hjälp
    • Referenser >>
  • Tryckshop >>
    • Affischer
    • Banderoller
    • Beachflaggor
    • Block
    • Bordskalender
    • Brevpapper
    • Böcker
    • Emballage
    • Etikettlådor
    • Foldrar
    • Golvklistermärken (Håll avstånd)
    • Häften
    • Hängkalender
    • Klassisk kalender
    • Klistermärken
    • Kuvert
    • Lösblad
    • Lådor
    • Muggar
    • Musmattor
    • Presentaskar
    • Pärmar
    • Roll-ups
    • Skyltar
    • Säljmappar
    • Valaffischer
    • Vinförpackning
    • Visir
    • Visitkort
    • Vykort
  • Utbildningar
  • Kontakt